روغن موتور چیست؟
روغن موتور یکی از ضروریترین عناصر برای عملکرد نرم و روان موتور است. این روغن نه تنها با روانکاری قسمتهای داخلی موتور، اصطکاک را کاهش میدهد، بلکه دمای داخلی بهینه را نیز حفظ میکند. برخی از عملکردهای کلیدی دیگر روغن موتور عبارتند از خنثیکردن اسیدهای حاصل از فرآیند احتراق، تمیز کردن محفظه احتراق و جلوگیری از خوردگی و اکسیداسیون.
روغن ۱۵w۴۰ دیزل ژنراتور
SAE (انجمن مهندسان خودرو) درجههای مختلفی از روغن موتور را بر اساس ویسکوزیته مشخص کرده است. ویسکوزیته توانایی مقاومت در برابر جریان است و بهعبارت دیگر، غلظت روغن را مشخص میکند. روغنهای مختلف در دمای اتاق ویسکوزیته متفاوتی دارند و همچنین، در دماهای مختلف رفتار متفاوتی از خود نشان میدهند. روغن در سرما غلیظ میشود و در گرما رقیق میشود. به همین دلیل است که درجهبندی روغن موتور دارای دو عدد است. این درجهبندی با حروف و اعداد مشخص میشود. برای مثال درجه بندی روغن ۱۵w۴۰ دیزل ژنراتور، ۱۵w۴۰ است. بیایید معنای هر کدام از این حروف و اعداد را بررسی کنیم. W مخفف زمستان است. عدد قبل از W (15 در روغن ۱۵w۴۰ دیزل ژنراتور) نشاندهنده پایینترین ویسکوزیته روغن در زمان استارتزدن خودرو در دمای سرد است. عدد بعد از W (40 در روغن ۱۵w۴۰ دیزل ژنراتور) نشان میدهد که روغن در دمای معمولیِ کارکرد، چقدر ویسکوزیته دارد. هر چه این اعداد بیشتر باشند، روغن غلیظتر است. هرچه این اعداد کمتر باشد، روغن رقیقتر است. روغنهای رقیق سریعتر از روغنهای غلیظ جریان مییابند همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه قیمت روغن دیزل ژنراتور بپردازید.
روغن ۱۵w۴۰ دیزل ژنراتور چیست؟
همانطور که ذکر شد، دو عدد 40 و 15 و همچنین، حرف W در روغن ۱۵w۴۰ دیزل ژنراتور معنای خاصی دارند. این حروف و اعداد، درجهبندی روغن ۱۵w۴۰ دیزل ژنراتور و در نتیجه موارد مصرف آن را مشخص میکنند. درجه ویسکوزیته ۱۵w۴۰ به این معنی است که در زمان راهاندازی موتور در زمستان ویسکوزیته روغن 15 است، اما هنگامی که موتور به دمای کارکرد کامل رسید، ویسکوزیته آن به 40 میرسد. روغن ۱۵w۴۰ دیزل ژنراتور برای برآوردن نیاز و یا حتی فراتر از الزامات اکثر سازندگان موتورهای دیزلی و بنزینی فرموله شده است. این روغن را میتوان با موفقیت کامل در کامیونهای دیزلی خارج از جاده، تجهیزات دیزلی خارج از بزرگراه، تراکتورهای مزرعه و اتومبیلهای سواری و کامیونهای سبک با موتورهای دیزلی، توربو شارژ یا بنزینی استفاده کرد. روغن ۱۵w۴۰ دیزل ژنراتور دارای شاخص ویسکوزیته بالایی است و این معنی را دارد که در طیف وسیعی از دماها پایدار میماند. روغن ۱۵w۴۰ دیزل ژنراتور در محدوده دمایی -25 درجه سانتیگراد تا +40 درجه سانتیگراد کار میکند.
شرکت ماهیار مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز فیلتر روغن دیزل ژنراتور را در اختیار شما قرار دهد.
تفاوت بین روغن ۱۵w۴۰ و 5w۴۰
همانطور که قبلا ذکر شد، روغنهای موتور در گریدهای مختلفی تولید میشوند که بر اساس سطح ویسکوزیته آنها میباشد. هر گرید روغن دارای دو عدد است که میزان ویسکوزیته را در دماهای سرد و گرم نشان میدهد. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه عدد اول (یعنی عدد قبل از W) کمتر باشد، روغن رقیقتر است. این عدد ویسکوزیته را در سرما نشان میدهد. بنابراین، روغن 5w۴۰ رقیقتر از روغن ۱۵w۴۰ دیزل ژنراتور است، زیرا 5 کمتر از 15 است که نشان دهنده رقت روغن است. تفاوت ویسکوزیته اصلیترین تفاوتی است که با مقایسه اعداد میتواند به آن دست یافت، اما تفاوتهای دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، 5w۴۰ یک گرید است که فقط در روغنهای کاملا مصنوعی یافت میشود، اما گرید ۱۵w۴۰ در روغن معدنی یا معمولی نیز هست. علاوه بر این، روغن ۱۵w۴۰ دیزل ژنراتور بهطور کلی، در موتورهای دیزل استفاده میشود، در حالی که 5w۴۰ در موتورهای بنزینی استفاده میشود.
تفاوت بین روغن ۱۵w۴۰ و 10w۴۰
روغنهای موتور با کلاس ۱۵w۴۰ عمدتاً در رفتار در سرما با 10w۴۰ متفاوت هستند. روغنهای ۱۵w۴۰ میتوانند تا 25- درجه سانتیگراد در موتور پمپ شوند. در مقابل روغنهای 10w۴۰ دمای عملیاتی تا 30- درجه سانتیگراد را تحمل میکنند. روغنهای پایه آنها نیز ممکن است متفاوت باشند. روغنهای 10w۴۰ متکی به روغنهای پایه کاملاً مصنوعی یا نیمه مصنوعی هستند. ارزش آنها نسبت به روغنهای معدنی مورد استفاده در روغن موتور ۱۵w۴۰ بهطور قابل مقایسه ای بالاتر است.
اگر به دنبال کسب اطلاعات و یا خرید فیلتر ساکورا دیزل ژنراتور هستید،میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.
روغن ۱۵w۴۰ دیزل ژنراتور و نکات آن
روغن موتورهای کلاس ۱۵w۴۰، 10w۴۰ و ۵w۴۰ را معمولا میتوان با یکدیگر مخلوط کرد. ترکیب روغن معدنی و روغن مصنوعی مشکلی ندارد. اگر کامیون یا وسیله نقلیه تجاری شما برای هر دو کلاس ویسکوزیته تایید شده باشد، هیچ مشکلی برای موتور وجود نخواهد داشت. اگر وسیله نقلیه تجاری شما فقط برای یکی از دو کلاس SAE عرضه میشود، توصیه میکنیم از مخلوطکردن خودداری کنید. اگر خواص روانکاری مخلوط با مشخصات سازنده مطابقت نداشته باشد، ممکن است به موتور آسیب بخورد. بهطور کلی، لازم است برای مشخصکردن کلاس روغن مورد نیاز خودروی خود به مشخصات سازنده که در دفترچه راهنمای خودرو ذکرشده است مراجعه کنید و روغن مورد نیاز خود را بر اساس آن انتخاب کنید. ۱۵w۴۰ به کلاس SAE اشاره دارد که طبق آن روغن ۱۵w۴۰ دیزل ژنراتور طبقه بندی شده است. کلاس SAE ویسکوزیته روغن، خواص جریان آن را به عنوان تابعی از دمای عملیاتی توصیف میکند. روغنهای موتور کلاس ۱۵w۴۰روغنهای چند درجه ای هستند. آنها جریان خوبی در دماهای سرد و گرم دارند. این بدان معناست که با استفاده ار ۱۵w۴۰ روغن کاری موتور در سرما و گرما به طور بهینه تامین میشود. 15W به جریان پذیری در دماهای سرد (W = زمستان) اشاره دارد و نشان میدهد، روغن تا 25- درجه سانتیگراد قابل پمپاژ است. عدد "40" جریان پذیری روغن موتور را در دمای کارکرد 100 درجه سانتیگراد توصیف میکند. ویسکوزیته سینماتیکی روغن ۱۵w۴۰ دیزل ژنراتور در 100 درجه سانتیگراد در محدوده 12.5 - 16.2 mm²/s است.